| 
 
 
 |  | 
   
 
      Musical  is
       feest! 
  
      | 
     
      Oorspronkelijk heette de musical: musical
      comedy. 
       Maar omdat de onderwerpen die in dit type
      muziektheater werden behandeld niet altijd vrolijk waren, verviel het comedy al snel.  
       Toch zijn 
      
        -   het
        lichtvoetige  
        -   de dans  
        -   het sentiment 
        -   het showelement  
        -   de glamour 
        -   de glitter  
       
       de kernelementen van de musical. 
      
      Musical is feest!  | 
   
 
Het kan bijna geen
      toeval zijn. In de perioden dat de musical het succesvolst was in Amerika,
      ging het met het land het beroerdst.  
 De  roaring twenties, de woelige jaren
              twintig, vormden weliswaar de aanloopperiode voor de eerste musical
              massasuccessen, maar in de jaren '30 - toen het land was getroffen
      door de grote economische crisis - werd de musical pas echt door het volk
      in de armen gesloten. 
      Het waren de jaren van Gershwin,
       Rodgers
      en Hammerstein.  
      En in
      de jaren van de Tweede Wereldoorlog
      en de jaren 50,  de periode van de grote communistenjager  McCarthy 
      en de Koude Oorlog bloeide de musical nog
      net zo welig.  
      Maar na  West Side Story 
      uit
      1957 en uit
      1957 en  The sound of Music 
      uit 1959 was het over. Althans, daarna ging de
      meeste aandacht uit naar de nieuwe popmuziek. Echt dood zou de musical
      niet gaan.  
      In Nederland beleven we nu veel minder
      enerverende tijden. Dat de musical hier en nu zo bloeit kán dan ook bijna
      niet liggen aan de behoefte te
      ontsnappen uit een poel van ellende.   
 En misschien is het allemaal nog veel eenvoudiger: wordt het
      gewoon heel goed gedaan, en slaat de goedgesmeerde vermaaksmachine van 
      Joop van den Ende daarom zo aan.  
 En trouwens, het mag dan wel goed gaan
      met ons landje, maar dat wil niet zeggen dat iedereen ook gelukkig is. Een
      avondje musical kán eventjes geluk brengen.  
 Wie voelt zich niet lekker
      als hij nog een paar dagen
      lekker  Tea for two
      (uit:
       No, no,
      Nanette) kan fluiten? 
      Het begrip musical dook voor het eerst
      op in de negentiende eeuw: in 1893 werd in New York  The Gaiety Girl
      aangeprezen
      als musical comedy.  
 Maar het zou nog tot het eind van de jaren '20 duren
      voor de grote bloei begon.  George
      en
       Ira Gershwin
      schreven
      Oh, Kay (1926),
      Funny Face (1927) 
      en Strike up the band
       (1930),  Cole
      Porter was bezig met Anything goes
      ('34), en met
      Show Boat 
      van  Jerome Kern
      en
       Oscar Hammerstein 
      ging een heel nieuw tijdperk van de 
      musicalgeschiedenis in. 
      Show Boat 
      was de eerste musical met een
      samenhangende plot, en er zat echt Amerikaanse muziek in, die  Kern 
      'gestolen' had van folksongs en spirituals.  
 Dat was
      wat! Het was een
      bewerking van het gelijknamige boek van  Edna
      Ferber, die aanvankelijk geen
      heil zag in een musicalbewerking van haar tamelijk gecompliceerde boek
      over drie generaties showboat-familie.  
 Maar toen Jerome Kern 
      'man river'
      voor haar zong, stond haar haar rechtovereind (schreef ze in haar memoires), en kreeg ze tranen in haar
      ogen.  
 Ze was niet de enige.  Show
      Boat werd een wereldsucces.  
      Toen kwam de depressie en de twee
      oorlogen erna. Maar  Broadway
      - de straat in  New York 
      waar een groot aantal beroemde theaters zijn gesitueerd - bleef, tot ver in de jaren '50, de straat van
      gigantische musicalsuccessen.  
 Een paar hoogtepunten: 
            Porgy and Bess 
            ('35
            ) Lady in the dark 
('41) 
            Oklahoma! 
            ('43) 
            On the town 
            ('43) 
            Annie get
            your gun
             ('45)
            
              
                
            over een dame
      die zich realiseert dat er geen man met een gun meer te krijgen is, en het
      dus maar zelf oplost, geholpen door het lied 'There's no business
            like showbusiness'.
                  
               
             
            Kiss me Kate 
            ('48) 
            South Pacific
            
            ('49)
      Deze musicals waren allemaal Amerikaans 
      tot op het bot.   Oklahoma! 
      spande wellicht de
      kroon. Het was de eerste vrucht van de samenwerking tussen  Richard Rodgers
      
      en
       Oscar Hammerstein, het gouden duo dat ook nog ondermeer
      Carousel,
      
      The King and I
      en
      The sound of music 
      zou maken.  
      Oklahoma!
      bevat meefluiters/zingers als 'Oh,
      what
      a beautiful moming', en speelt zich af op Indiaans grondgebied. Het is
      een eenvoudige lovestory, waarin een slechte en een goede cowboy strijden om de hand van
      één dame.  
      Je raad het al: de slechte sterft natuurlijk. 
              Amerika was populair na de
              oorlog, en
      alles wat daarvandaan kwam werd gedronken alsof het een levenselixer
      was.  
 Met de musical had Europa nog nauwelijks kennisgemaakt behalve in de film. 
              Zó exporteerde Amerika de musical. De jaren '30 tot '50 waren de
      jaren van de musicalfilm.  
 Ze waren even zoet, en zaten even vol zang en
      dans als de musical op het podium. En de film had zijn sterren.  
 De mooiste
      musicalfilms kunnen nog steeds niet kapot.  
      Toch was het anno 1960 heel goed
      mogelijk in dat je als Nederlander niet wist wat een musical was. De
      kleine  Winkler Prins
      uit 1964 kent het woord niet en toen
       Annie M.G.
      Schmidt 
      begin jaren '60 werd gevraagd een Amerikaanse musical te vertalen
      voor  Conny Stuart, had ze nog nooit een musical gezien.  
 Ze lachte de
      steller van de vraag overigens uit. Vertalen?! Waren ze nu helemaal van de
      pot gerukt. 
      Maar  John de Crane
      belde terug en stelde
      
      Annie voor samen met  Harry Bannink
      een eigen musical te maken. Dat was
      andere koek.  
       Bannink 
      wist ook niet hoe het moest, 
      zei:
      'We beginnen gewoon.'  
 Zo ontstond   Heerlijk duurt het
      langst. Het werd een
      doorslaand succes.  
 Dankzij  Conny Stuart,
      maar natuurlijk ook dankzij het duo Schmidt/Bannink. Ze waren gewoon
      heel  goed. Na  Heerlijk duurt het langst
      ging
       Crane
      dan ook door.
      
      Schmidt & Bannink voor hem
      met: En nu naar bed
      (met
      Stuart 
      en  Mary Dresselhuys),
       Wat een planeet,
      Foxtrot,
      Madam,
      en
       De dader heeft
      het gedaan.  
      Wie beweert dat de musical in Nederland voet aan de grond
      heeft gekregen dankzij deze drie mensen zegt niets teveel. 
  
    
 
       
  | 
    
   
Met de musicalgekte is het - ook al
      zijn  De Crane,
 Schmidt en
 Bannink er niet meer - nog lang
niet gedaan.
      Integendeel.  
 De jaren '90 leverden een nieuwe musicalpaus op in de persoon
      van  Joop van den Ende, en met de fantasie van de musicalmakers is het -
      ook internationaal - gelukkig nog lang niet afgelopen.  
  
 In de afgelopen
      vijf jaar werd het scala aan mogelijke musical-onderwerpen in ieder geval
      behoorlijk opgerekt.  
 Wie had er ooit gedacht dat  The body snatchers het
      ooit nog eens zouden brengen tot musical?   
  
 Een belangrijke trend is de bio-musical:  
 Edith Piaf,
Abba,
 Lady Di,
 Frank Sinatra, wie krijgt er
      eigenlijk géén musical?  
 De bron is natuurlijk ook bijna onuitputtelijk.  
  
 Om in Nederland te blijven, wat dacht u van Cruyff, de
      musical; Drees, de musical;
Wilhelmina, de musical of
Matahari, de
      musical?  
Alleen Rotterdam heeft al enkele bijzondere onderwerpen. Wat dacht je van de musical  Peper
en het meest  
recent: Pim Fortuin,
de musical! 
         | 
   
  
        
      
        
  
  
  
  
              Is er zonder uw toestemming en
      zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze
      verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste
      bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiële
      vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale
      kip en daar valt dus niets te plukken. 
  |