Taggen
  Taki, een pizzabezorger, is één van de eersten die buiten zijn buurt schrijft. 
  Dit wordt ontdekt omdat hij zijn straatnummer achter zijn naam zet. Door de 
  meeste 
  writers 
  wordt deze manier al gauw overgenomen. Het 
  
  taggen 
  wordt in Amerika met 
  name beoefend door jongeren uit getto's en etnische minderheden. Ooit is het 
  ontstaan uit de behoefte een eigen identiteit te hebben. Door overal een naam 
  of teken achter te laten kon je je aanwezigheid laten blijken. 
  
  Tags 
  worden gezet met 
  viltstiften die op bijna iedere ondergrond te gebruiken zijn. Door tags te 
  zetten bakenden groeperingen [gangs] hun terrein af.
  Stijl
  Wanneer de writers door beginnen te krijgen hoe groot hun publiek is beginnen 
  ze hoe langer hoe meer teksten in hun 
  pieces 
  te verwerken. Politieke standpunten over onderwerpen als oorlog en gelijke 
  rechten worden hier in verwerkt. Een ander doel dan politiek en het opfleuren 
  van de saaie stad, is de behoefte beter te zijn dan de rest. Zo wordt 
  creativiteit belangrijk. Er ontwikkelen zich verschillende stijlen: de 
  
  wild style, de 
  
  3D style 
  en de 
  
  bubble style. Verder wordt de 
  wolk [cloud], 
  als basis ontdekt. Deze groeit al gauw uit tot complete taferelen.
  Politieke daad
  Metrostations zijn populaire plaatsen om te taggen, omdat hier veel mensen 
  komen. Nog belangrijker zijn de treinen zelf. Het kost steeds meer moeite om 
  op te vallen en de ontwerpen worden ook steeds grote. Door de uitvinding van 
  de spuitbus begin jaren '70 kan er makkelijker een groter oppervlak worden 
  bestreken. De schoonmaakacties maken graffiti zelf tot een politieke daad, 
  omdat de politiek niet in staat is deze 'vervuiling' aan te pakken. De media 
  spelen ook een belangrijke rol in de publieke opinie.
 
  
 
 
  Stromingen
  Nadat de graffitikunstenaars op doek 
  zijn gaan werken zijn er verschillende richtingen ontstaan. Op treinen 
  gebruikte iedereen letters, op doek wordt dit door sommigen losgelaten om 
  abstract of figuratief te gaan werken. Naaste de spuitbussen worden ook 
  acrylverf en andere materialen gebruikt. Vanaf begin jaren '70 ontstonden er 
  groepen uit vriendschappelijke overwegingen, anders dan de graffiti-gangs. 
  Deze groepen legden zich vooral toe op het schilderen van hele treinen, 
  waarbij het werk verdeeld werd. Zo kon in één nacht een hele metrotrein worden 
  beschilderd.
  The Fabulous Five
  The Fabulous Five bestond uit Lee, Doc, Mono, Slave en Slug. Hun beroemdste 
  graffitiwerk is de 
  whole train. 
  Niet gehinderd door concurrentie van andere schrijversgroepen, konden ze 
  ongehinderd alle rangeerterreinen en subway-lijnen bezoeken om te schilderen. 
  The Fabulous Five bestond vier jaar.
  Lee
  Lee Quinones begon met zijn eerste graffitischilderingen op de treinen rond 
  1977. Lee groeide op in de jaren zestig mentaliteit, met de Vietnamoorlog, 
  moord op politieke leiders [Kennedy en Martin Luther King] en steeds groter 
  wordende revolutionaire stromingen. Zijn graffitiboodschappen werden steeds 
  politieker. Lee trad voor het eerst op de voorgrond toen de strijd tussen 
  gezag en 
  writers 
  losbarstte. Hij voerde een aantal vernieuwingen in die hem, naast zijn 
  technische vaardigheden, lieten uitgroeien tot 
  
  king.
  Whole car
  Lee was de eerste die een 
  whole car 
  schilderde. Hiermee wordt bedoeld dat niet slechts een klein deel van het 
  oppervlak wordt beschilderd, maar het hele voertuig. Het beroemdste 
  graffitiwerk van Lee en The Fabulous Five is de 
  
  whole train 
  dat aan het begin 
  van december 1977 ontstond.
  Society's Child
  
  Rond 1980 was de ontwikkeling om op doek te werken in volle gang. de 
  belangstelling werd gewekt in het buitenland, bv. door de videoclip 
  Rapture van Blondie.
  
  De schilderijen van Lee uit begin jaren '80 tonen menselijke types, figuren 
  die hij persoonlijk kent uit de New Yorkse achterbuurten; zwervers, 
  criminelen, bedelaars, junks. Bijvoorbeeld 
  Society's Child 
  uit 1983. Dit schilderij toont een Portoricaanse junkie met de Amerikaanse 
  vlag in de schaduw van het Vrijheidsbeeld. Vrijheid is voor hem niet 
  weggelegd. Lee zegt hier over: "Dat schilderij geeft alles weer. Hij is als 
  een monster van Frankenstein, geschapen door zijn eigen samenleving, zelfs 
  voordat hij er is. Voordat hij geboren werd was hij al veroordeeld tot die 
  positie. Dit is zijn hele leven, dit moest hij worden. het is een grof 
  schandaal dat dit zo gebeurt, want je kunt er niets tegen doen." Lee put 
  rechtstreeks uit zijn eigen ervaringen en angstdromen.
  Quik
  
  Lin Felton is een van de weinige niet-blanke graffiti writers die een 
  beroepsopleiding heeft gevolgd. Hij studeerde grafische vormgeving, fotografie 
  en illustratie. Op 13-jarige leeftijd, in 1972, begon hij zijn 
  Star 10 
  aan te brengen. Pas in 1975 werd hij bewust van het esthetische effect. 
  Inmiddels had hij zijn naam in Quik veranderd, ontleend aan het grappige 
  konijn van de instantcacaopoeder Nesquik. ook verwijst de naam naar de 
  snelheid waarmee hij zijn graffiti aanbracht.
  Lady Pink
  Lady Pink is een van de weinige meisjes onder de writers die ook treinen heeft 
  bespoten. de meeste vrouwelijke 
  writers 
  laten alleen hun 
  tag 
  achter of maken op straat een 
  piece. 
  
  Lady Pink begon echter aan het begin van de jaren '80 ook op doek te werken. 
  Dit gebeurde naar aanleiding van haar ontmoeting met Crash, die Lady Pink 
  vroeg mee te werken aan de Fashion Moda tentoonstelling. Over haar vrouwzijn 
  zegt ze het volgende: 'Ik heb er genoeg van om de symbolische vrouw te zijn. 
  Als er een groepstentoonstelling is van zes jongens en ze zeggen 'We hebben 
  een meisje nodig', dan stoppen ze mij erbij. Ik word liever gekozen en 
  beoordeeld op mijn visuele kwaliteiten." In 
  Writer on the run 
  laat ze de angst om telkens achterna gezeten en betrapt te worden zien. 
  
  Blade
  Steve Ogburn is geboren in New York. Hij begon met graffiti in 1973. Blade 
  heeft zich altijd gespecialiseerd in letters, waarmee hij nieuwe beelden 
  probeert te scheppen. Blade zegt hierover: "Elk werk is anders, dat is talent. 
  elk werk heeft unieke eigenschappen die het van alle andere onderscheidt." In 
  1983 gaat hij over op doek. Dit is een moeilijke overgang, maar hij slaagt 
  erin om de traditionele soort graffiti op doek te zetten.
 
  